Hoe gaat het met jou?

Gepubliceerd op 13 februari 2020 om 16:32

Deze vraag blijkt waardevoller dan je denkt. Het kan zorgen voor begrip en steun. Een mooi bewijs hiervan wordt mij vandaag in de klas gegeven. Ik vertel de kinderen – een dag na het vreselijke carnavalsfeest – dat ik me gisteren niet zo prettig voelde. Ik leg uit dat ik Carnaval een moeilijke dag vind vanwege de drukte en de herrie. En dat het kan zijn dat ik daardoor op een onprettige manier heb gereageerd. Ik bied mijn excuses daarvoor aan en vertel de kinderen dat het niet aan hen heeft gelegen, maar aan hoe ik me die dag heb gevoeld. Daarop aansluitend wil ik van ze weten: hoe gaat het vandaag met jou?

Ik leg een rode en een groene stip op de grond neer, ongeveer zes meter uit elkaar vandaan. Ik leg uit dat dit gezien kan worden als een thermometer. Als je bij rood staat, betekent het dat je je vandaag niet goed voelt. Als je bij groen staat, voel je je fantastisch. En daar zit natuurlijk van alles tussen. Ik vraag de kinderen in stilte op de plek te gaan staan die aangeeft hoe ze zich voelen. De klas verdeelt zich en zo is de hele lijn gevuld met kinderen (en hun juf). Zelf sta ik in de buurt van de rode stip. Dit doe ik heel bewust, omdat ik de klas iets wil vertellen over mijn privésituatie van dit moment. Vlakbij mij staat een groepje kinderen, maar ook aan de groene kant van de thermometer zijn de plekken gevuld.

‘Wie wil hier iets over zeggen?’ Verschillende kinderen steken hun hand op en verschillende redenen worden besproken. Kinderen aan de rode kant vertellen bijvoorbeeld het volgende:

‘Ik sta hier, omdat ik me geïrriteerd voel. Ik had vanmorgen ruzie met mijn vader.’

Een klasgenootje sluit aan: ‘Ik voel me boos en verdrietig, want ik had vanmorgen ook ruzie met mijn ouders.’

‘Ik sta hier, omdat ik gewoon heel moe ben.’

De jongen die het dichtstbij de groene stip staat, zegt dat hij gewoon goed uit bed is gestapt vanmorgen.

Ik voel mijn hart in mijn keel kloppen als ik zelf het woord neem. ‘Ik sta dicht bij de rode stip en ik wil daar graag iets met jullie over delen. De reden dat we deze oefening doen, is dat het soms fijn is om te weten hoe het met iemand gaat. Als je je niet zo lekker in je vel voelt, kun je je anders gedragen dan wanneer je je wel goed voelt. Ik heb de afgelopen week op deze plek op de thermometer doorgebracht.’ Ik vertel de kinderen de reden hiervan. Hun reactie is hartverwarmend en meelevend. Ik voel me hierdoor zo opgelucht! ‘Als ik de afgelopen week minder prettig op je hebt gereageerd, weet dan dat het hierdoor kwam.’

Aan de kinderen die om mij heen staan, vraag ik het volgende: ‘Vinden jullie het ook zo fijn dat je nu ziet dat je niet de enige bent die zich vandaag zo voelt?’ Ze knikken instemmend en beginnen stuk voor stuk hun verhaal te delen. Wat een mooi moment! Deze oefening laat ik zeker nog eens terugkomen. Of misschien maak ik er wel een waardevol ochtendritueel van. Want zo begin je de dag, denk ik, met veel meer begrip voor elkaar. En ik voelde me na het delen meteen een stukje beter!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Ad Verheij
2 jaar geleden

♥️